20 maart 2019

Woning verkopen? Zo schrijf je de perfecte tekst!

Zelf je huis verkopen

Het schrijven van de perfecte verkooptekst voor je woning is van groot belang. Dit kan namelijk nét die doorslaggevende factor zijn. Maar waar moet je beginnen? En belangrijker nog, hoe beschrijf je jouw woning op een zo aantrekkelijk mogelijke manier? Met de onderstaande tips is het formuleren van een goede aanbiedingstekst niet moeilijk. Met deze leidraad licht je de sterke punten van je woning uit én is de tekst ook nog eens aantrekkelijk om te lezen.

Hou je doelgroep in gedachten

Voordat je een verkooptekst voor je woning gaat schrijven, is het goed om de doelgroep te bepalen. Zo heb je vast wel een klein vermoeden bij welk soort kopers jouw huis in de smaak zal vallen, of aan welke doelgroep je jouw woning graag zou willen verkopen. Belangrijk, want elke doelgroep heeft zijn eigen prioriteiten. Voor starters zal dat waarschijnlijk een ligging nabij het centrum zijn. Een gezin met jonge kinderen legt de focus wellicht meer op het aantal beschikbare kamers, de uitbreidingsmogelijkheden en een kindvriendelijke buurt. Rust en ruimte kan over het algemeen de goedkeuring van de wat oudere doelgroep aanspreken. Pas de beschrijving van je woning dus aan op het type “lezer, of in dit geval de potentiële nieuwe eigenaar van je woning.

Benadruk doorslaggevende punten als eerst

Om een aantrekkelijk verkooptekst te kunnen maken, is het goed om direct met een aantal doorslaggevende punten te beginnen. Dit triggert de potentiële koper om door te lezen en om direct een keuze te kunnen maken of de woning is wat hij of zij zoekt. Een eis in de zoektocht naar een woning kan bijvoorbeeld te maken hebben met de ligging. Dichtbij het centrum, op loopafstand van het station of nabij het bos. En daarbij mag je best accuraat zijn. Begin je tekst bijvoorbeeld met “onze woning ligt op 5 minuten loopafstand van een groot natuurgebied”. Heb je te maken met een jongere doelgroep, dan kun je het speerpunt natuurlijk eenvoudig aanpassen door bijvoorbeeld “vanuit onze woning is het stadscentrum binnen 5 minuten lopen te bereiken”. Hoewel potentiële kopers graag verliefd willen worden op een woning, wordt ook het praktische denken niet overgeslagen.

Vermijd de voltooid verleden tijd

Bij het te koop zetten van je woning behoort deze wellicht bijna tot de voltooid verleden tijd, maar toch is het niet slim om deze schrijfstijl in je tekst te hanteren. Probeer voltooid deelwoorden dan ook zoveel mogelijk te vermijden in je verkooptekst. Lekker actief schrijven brengt de lezer namelijk direct in de goede sfeer. En laten we eerlijk zijn, die kun je goed gebruiken als je jouw huis te koop aanbiedt. Actieve teksten zijn vrolijk en kort. Daarnaast brengen ze de boodschap goed over en zijn ze beter begrijpbaar.

Verbinding: Creëer diepgang zonder moeilijke woorden

Zeker als je voor het eerst een tekst gaat schrijven, kan het best lastig zijn om deze luchtig en to-the-point te houden. Vaak stellen we ons te zakelijk op. In sommige gevallen niets mis mee, maar als het een verkooptekst voor je woning betreft mag het best wat gezelliger. Probeer “overbodige” en vaak langdradige informatie dan ook te vermijden. Daarnaast is het goed om de toon lekker luchtig te houden.

Natuurlijk hoef je niet alles tot in detail te beschrijven, maar een persoonlijk touch zorgt voor de juiste verbinding met de lezer. Neem bijvoorbeeld een stukje eigen ervaring op in de tekst, zoals je het zelf zou vertellen aan je vriendin. Voorbeeld: “mijn woning heeft een fijne diepe tuin met veel privacy. In de zomer geniet ik hier uren van de zon en kom ik helemaal tot rust”. Met deze dialogen kan jouw potentiële koper zich veel beter verplaatsen in de situatie, en dus jouw woning.

En moeilijke woordjes? Niet gebruiken. Een verkooptekst moet juist makkelijk leesbaar en begrijpelijk zijn. Daarnaast kun je met het inzetten van chique woorden juist een negatief gevoel creëren. Noem het beestje dus gewoon lekker bij z’n naam. Zo is het beter om terras te gebruiken in plaats van buitenplaats. Het ruimtelijk vormgegeven souterrain wordt dus in dit geval ook gewoon lekker de ruime kelder.

Beschrijf je persoonlijke ervaringen

In de bovenstaande tips is het je misschien al opgevallen dat “persoonlijk schrijven” de key is bij het opstellen van een goede verkooptekst voor je woning. Maar, het kan nog een stukje uitgebreider natuurlijk. Neem de lezer mee in je persoonlijke ervaringen en avonturen. Zo is het prima om te omschrijven wat je zo leuk vond aan de buurt en waarom. Voorbeeld: “ik was vaak te vinden bij het meertje achter ons huis. Op de terugweg bracht ik dan steevast een bezoek aan Wendy’s Corner. Haar vers belegde broodjes zijn een aanrader”! Deze persoonlijke ervaring wekt direct de nieuwsgierigheid bij de lezer. Niet dat ze jouw woning zouden kopen vanwege de verse belegde broodjes, maar het maakt de afstand tussen jou én de lezer kleiner.

Gebruik geen verbindingsstreepjes of afkortingen

Hoewel de tekst lekker persoonlijk en luchtig geformuleerd mag worden, moeten afkortingen, streepjes of koppelingen zoveel mogelijk worden vermeden. Teveel van dit soort tekens maken de tekst warrig en onbegrijpelijk. Schrijf afkortingen dan ook voluit en hou de zinnen volledig en compleet. Dat heeft tevens een positiever effect op de zoekmachines als je jouw tekst straks online plaatst.

Check? Dubbelcheck!

Nu je het grootste gedeelte van je verkooptekst op papier hebt staan, voer je de laatste maar o zo belangrijke check uit. Uiteraard doe je dit op spelling en grammatica, formuleringen van de zinnen én of je geen cruciale informatie bent vergeten toe te voegen.Maar, ook de leesbaarheid moet je (laten) controleren. Vraag een onafhankelijke partij om dit te doen. Je broer, zus, vriend of vriendin bijvoorbeeld. Het is namelijk van groot belang dat iemand die geen verbinding heeft met jouw woning, ook begrijpt waar de tekst over gaat. En als je dan toch niets aan het toeval over wilt laten, gebruik dan ook voldoende witregels tussen je tekst. Kortom, maak diverse alinea’s en geeft ze, voor zover je dat nog niet gedaan had, een koptekst. Lekker overzichtelijk én duidelijk!